Girişimci; belirli bir getiri sağlamak için risk alan, üretim faktörlerini bir araya getirerek yenilik yapma sorumluluğu olan kişidir.
Girişimcinin faaliyet göstermek istediği sektörde deneyim sahibi olması önemlidir. Bununla birlikte, pazarlama, üretim, yönetim ve finans konularında deneyim sahibi olması gerekmektedir.
Girişimci olmak için üniversite mezunu olma zorunluluğu yoktur. Ancak, üniversite mezunu olmak girişimcilik sürecinde katkıları olacaktır. Bununla birlikte, Üniversite mezunu olmayıp şu anda çok başarılı örnek girişimler mevcuttur.
Bir fikrin başarılı bir girişimcilik hikayesine dönüşebilmesi için insanların karşılaştıkları sorunlara çözüm sunabilmesi, mal ve hizmetin erişilebilir olması ve insanların bu mal hizmetleri satın almak istemesi gerekmektedir.
2024-2026 Orta Vadeli Program’da; “Dijital ve yeşil dönüşümle değişen işgücü piyasasına kadınların tam, eşit, güvenceli ve etkin katılımlarının sağlanması ve bu kapsamda ihtiyaç duyulacak yeni beceri ve yeteneklerin kadınlara ve kız çocuklarına kazandırılması için özel programlar geliştirilecek ve kadınların işgücüne katılımlarını artıracak girişimcilik, finansal okuryazarlık, kooperatifçilik gibi alanlarda programlar, kapsamları genişletilerek yaygınlaştırılacaktır.” ifadesi yer almaktadır.
Kurum ve kuruluşların ilk defa işini kuracak olanlara verdiği finansal destek, hukuki ve mali danışmanlık hizmeti, eğitimler bulunmaktadır. KOSGEB, Kredi Garanti Fonu, Bankacılık sektörü, Kalkınma Ajansları, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu, Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Halkbank, Ziraat Bankası, gibi birçok kurum ve kuruluş kadın girişimcilere eğitim ile hibe ve kredi desteği gibi finansal destek sağlamaktadır.
Kadınların sahip oldukları bilgi, beceri ve deneyimlerini yansıtabilecekleri en etkili alanlardan birisi girişimciliktir. Kadın girişimciler; kendileri ve istihdam ettikleri kişiler için iş yaratmalarına ve çalışma yaşamında daha aktif olmalarına imkân tanımaktadır. Onların toplumdaki konumlarını güçlendirmekte, toplumların gelişmişlik düzeyini etkilemekte ve gelir dağılımındaki adaletsizliği de önlemeye önemli katkılar sağlamaktadır. Dolayısıyla Türkiye’nin sosyal ve ekonomik gelişmesine katkıda bulunmak ve sürdürülebilir kalkınmayı gerçekleştirebilmek için ekonomik değer yaratan kadın girişimci sayısını artırmak, var olan kadın girişimcileri güçlendirmek ve onları dünya ile bütünleştirmek büyük önem arz etmektedir.
Dijital pazarlama etkin ve verimli pazarlama yöntemlerinden biridir. Dijital Pazarlama yönetmelerinde öne çıkanlar; internet, sosyal medya ve mobil platformlardır.
Ülkemizde kadın girişimciliği alanındaki veriler genel itibariyle; TÜİK İşgücü İstatistiklerinden elde edilen işveren ve kendi hesabına çalışanlar içindeki kadın oranı ile değerlendirilmektedir.
Türkiye’de 2023 III. çeyrek verilerine göre işveren ve kendi hesabına çalışan toplam 6 milyon 656 bin kişinin 1 milyon 104 bini kadındır. Oransal olarak bakıldığında 2023 III. Çeyrek’de toplam işveren ve kendi hesabına çalışanlar içindeki kadın işveren ve kendi hesabına çalışanlar oranı %16,6’dır.
Dijital Pazarlama; geleneksel pazarlamanın üretim ve hizmeti temel alan anlayışından bir adım daha öteye giderek müşterilerin görüş ve deneyimlerinden faydalanarak satışlarını interaktif bir şekilde gerçekleştirmelerine fırsat sağlamaktadır. Bununla birlikte marka bilinirliğinin de artmasına katkı sağlamaktadır.
Avrupa Birliği 27 ülkelerinde söz konusu oran %33,3’dur.
Başarılı bir girişimci olmak için vizyon sahibi olmak, risk alma, cesaret, yaratıcılık ve inovasyon, kararlılık ve azim, yeniliklere açık olmak, güçlü bir iletişim yeteneğine sahip olmak, finansal okuryazarlık, liderlik özelliğine sahip olmak gerekmektedir.
KOSGEB, Kredi Garanti Fonu, Bankacılık sektörü, Kalkınma Ajansları, Halkbank, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu, Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Ziraat Bankası gibi birçok kamu kurum ve kuruluş kadın girişimcilere hibe ve kredi desteği gibi finansal destekler sağlamaktadır.
Kadın girişimciler gerek işletmelerini kurarken gerekse işletmelerinin faaliyetleri sırasında birçok sorunla karşı karşıya kalmaktadırlar. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kadın girişimcilerin karşılaştığı sorunların başında finansal kaynak bulmakta yaşanan güçlükler ile sermaye yetersizliği gelmektedir. Buna ilaveten kadınlar, kredi kullanmak için izlenmesi gereken bürokratik süreçlerin karmaşıklığı nedeniyle çoğu zaman kendi arkadaş çevrelerini ve birikimlerini kullanmaya yönelmektedirler. Öte yandan iş deneyimi ve özgüven eksikliği, pazara erişimde yaşanan sıkıntılar, koçluk ve danışmanlık ihtiyacı, teşvik mekanizmalarına erişememe kadın girişimcilerin bu süreçte karşı karşıya kaldığı diğer sorunlardır. Bu durum kadınların işe başlama ve ilerleyen süreçte işin sürdürülebilirliği konusunda problemler yaşamalarına neden olmaktadır.
Kadın girişimcilerin büyük bir bölümü, aile yaşamları ile işleri arasındaki dengeyi kurmak için de ekstra çaba harcamak zorunda kalmaktadırlar.
KOSGEB, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Halkbank gibi kamu kurum ve kuruluşlarıyla, özel sektör ve kadın girişimcilerin nitelik ve nicelik olarak arttırılması amacıyla kurulan TOBB Kadın Girişimciler Kurulu gibi kuruluşlar girişimcilik eğitimi yanında kadın girişimcilerin faydalanabileceği diğer eğitim hizmetlerini de sunmaktadır.
Mentorluk desteği sağlayan kurumların web siteleri üzerinden online veya kurumlarla iletişime geçilmesi halinde kişilerin uygun mentorluk desteğinden faydalanması sağlanır. TOBB Kadın Girişimciler Kurulu mentorluk programları yürütebilmektedir. W2W Ulusal Kadın İhracatçı Ağı gibi kadın girişimci ağlarında da mentorluk gibi hizmetler yer almaktadır. Ayrıca, Geleceğini Kuran Genç Kadınlar Projesi gibi Projelerde de mentorluk programı kapsamında destek verilmektedir.
KOSGEB, Kredi Garanti Fonu, Bankacılık sektörü, Kalkınma Ajansları, Halkbank, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu, Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Ziraat Bankası, TOBB Kadın Girişimciler Kurulu ve sivil toplum kuruluşları (KAGİDER) gibi birçok kurum ve kuruluş kadın girişimcilere eğitim ve mentorluk ile hibe ve kredi desteği gibi finansal destek sağlamaktadır. Yine W2W Ulusal Kadın İhracatçı Ağı gibi kadın girişimci ağlarında da eğitim ve mentorluk gibi hizmetler yer almaktadır.
KOSGEB, Kredi Garanti Fonu, Bankacılık sektörü, Kalkınma Ajansları, Halkbank, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu, Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA), Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Ziraat Bankası, TOBB Kadın Girişimciler Kurulu ve sivil toplum kuruluşları (KAGİDER) gibi birçok kurum ve kuruluş kadın girişimcilere eğitim ve mentorluk ile hibe ve kredi desteği gibi finansal destek sağlamaktadır. Ayrıca, W2W Ulusal Kadın İhracatçı Ağı gibi kadın girişimci ağlarında da eğitim ve mentorluk gibi hizmetler yer almaktadır.
Ülkemizde kadın girişimciliği alanında kadın girişimcilerin nitelik ve nicelik olarak arttırılması amacıyla kurulan TOBB Kadın Girişimciler Kurulu gibi kuruluşlar girişimci kadınların bir araya gelerek güç birliği ve iş birliği yaptığı kuruluşlardır. Ayrıca, W2W Ulusal Kadın İhracatçı Ağı gibi kadın girişimci ağlarına katılarak başarılı girişimci kadınlarla iş birliği yapabilir onların iletişim ağlarına (network) dahil olabilirsiniz.
Kadın girişimcilerin nitelik ve nicelik olarak arttırılması amacıyla kurulan TOBB Kadın Girişimciler Kurulu gibi kuruluşlar girişimci kadınların bir araya gelerek güç birliği ve iş birliği yaptığı kuruluşlardır. Ayrıca, W2W Ulusal Kadın İhracatçı Ağı gibi kadın girişimci ağlarına katılarak başarılı girişimci kadınlarla iş birliği yapabilir onların iletişim ağlarına (network) dahil olabilirsiniz.
Konuyla ilgili yetkili ve resmi kuruluş olan İŞKUR ile iletişime geçebilirsiniz.